søndag den 30. september 2018

Trekanter i delt komplimentær farver

På dag 3 af kurset Introduction to Color Theory hos Online Card Classes var emnet komplimentære og split (delt) komplimentære farver.

Jeg bestemte mig for at lave et kort i split/delt komplimentære farver, sad og "drejede" lidt på mit farvehjul før jeg bestemte mig. Endte med lilla - gulgrøn - gulorange.


Tænkte på Debby Hughes råd på dag 1 om at blande neutrale farver med når man bruger et kontrastfuldt farvemix, derfor har jeg også brugt lysegrå og mørkegrå.

Og tænkte også på hendes råd om "the gallon/quart/pint rule" - ikke at bruge lige meget af alle farverne......

Min plan var at bruge mest lilla og mørkegrå, mellem lysegrå og orange og mindst gulgrøn. Men da jeg skulle sætte min baggrund på kortet havde jeg forestillet mig at kortbasen skulle være sort...men syntes ikke det så godt ud...syntes det var bedre med lysegrå - og havde forestillet mig at teksten skulle være gulorange...men syntes det så bedre ud med den gulgrønne. Så det har jo ændret lidt på "balancen" farverne i mellem. Så nu er der nok mest lysegrå - derefter mørkegrå og lilla - og nok nærmest lige meget gulgrøn og gulorange.


Jeg begyndte at farveligge baggrunden fredag aften....da jeg stod op og kiggede på det lørdag slog det mig lige pludselig at det da vist nærmest er "halloween farver"....det er ellers ikke noget jeg går op i eller laver kort til.....men det foresvæver mig at det er de farver jeg har set brugt til halloween kort rundt omkring….måske har det påvirket min underbevidsthed da jeg skulle bestemme mig for et farve "sæt"....hmmm...

Denne gang har jeg set på mine farver i Zig Clean Color Real Brush Markere....startede med at lave en prøve på dem jeg forestillede mig måske at skulle bruge (skal have lavet af dem alle - skåret dem ud og arrangeret dem ift. farvehjulet - tænker det også vil være super til overskue hvor jeg evt. mangler nogle farver).


De små prøver ovenpå de farver jeg har valgt har fået vand med en pensel.


Har kan man se de farver jeg har valgt lagt på mit farve hjul....min lilla farve er jo "forkert" fordi jeg ikke havde en rigtig rød så den farve er valgt ud fra Debby Hughes farvehjul i kurset (hvis du vil læse om forklaringen på den "forkerte røde farve" så se her) (Hvis du vil se forklaringen på den løse cirkel der ligger ovenpå midten af mit farvehjul se kig her).

Jeg nyder virkelig at lege med farverne på dette kursus - farvene i dag er bestemt ikke nogle jeg normalt ville have vagt ;) og når jeg sådan sidder og drejer med farvehjulet er der bare så mange muligheder at jeg bare mangler tiden til at prøve mere af. Der er en anden tilgang/start på at lave et kort end jeg plejer...nu at prøve at finde en måde at bruge nogle bestemte farver på fordi jeg syntes de kunne være sjove - med tiden er det vel motivet/anledningen der skal være starten på processen og så skal farvelæren være en hjælp undervejs - men lige nu er det bare super fascinerende simpelthen at lege med farverne :D

Materialer: Viking Variant akvarel karton, Krumspring Stamps One Triangle at a Time, Versafine onyx black, Ranger embossing powder super fine detail Clear, Zig Clean Color Real Brush Markere: 091 Light Gray + 090 Gray + 080 Violet + 052 Bright Yellow + 053 Yellow Green, Dixi Craft die MD0126 Hjertelig Tillykke med Dagen, Three Scoops Hurra lille, Rhinsten, sort skumtape.

Tak for dit besøg :)

2 kommentarer:

  1. Da jeg så dit kort, var min første tanke også at det mindede om Halloween farverne ;)
    Kanon fedt at læse du får rigtig meget ud af kurset. Jeg har kun nået et se de første 2 kursusoplæg. Men det er et vildt godt kursus (også) denne gang :)

    SvarSlet
  2. Love all the bright colors on this card.

    SvarSlet

Tak fordi du bruger tid på at lægge en kommentar - Det er jeg meget glad for :)